Uppstart för Vasaloppsträning

I onsdags var det premiär för Järla Orientering sin Vasaloppsträning, som jag (Espen) håller i. Fokuset på första passet var att visa mest möjligt hur utövarna kan, och borde lägga upp sin träning fram tills Vasaloppet. Det var det första av tillsammans 15 onsdagar där vi i barmarkssäsongen för det mesta kommer att hålla till i Hammarbybacken. Där blir det stavgångsintervaller; ett hårt och effektivt pass där man får upp pulsen rejält eftersom man använder hela kroppen – precis som man gör när man åker skidor.

Det var ett trevligt gäng med träningssugna motionärer som fick instruktion i skidgångsteknik, båda vanlig och sprättande. Det är roligt att se hur många paralleller det finns mellan vanlig skidgång utan stavar och diagonal skidåkning. Rörelserna är så pass lika att man får en bild av hur det kommer att se ut med skidor på fötterna. Därför kan man också arbeta in rätta rörelsemönstren för vintern redan nu på barmark. I tillägg till att det är bra konditionsträning som lätt kan läggas in i vanliga löppass.

Passet fortsatte med en genomgång av relevanta styrkeövningar och stabiliseringsövningar för längdskidåkare. Effektiva och relevanta övningar som gör att styrketräningen är genomförbar i vardagen och helst i kombination med vanlig uthållighetsträning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>